Pochodzę z niewielkiej miejscowości w Wielkopolsce – z Wolsztyna. Miasto znane jest z najstarszej parowozowni w Europie. Dlatego, kiedy byliśmy w Kalavricie (miejscowość na Peloponezie), a Mati powiedział mi, że chce się przejechać pociągiem – zaoponowałam. „Przestań, wydamy 20 euro od osoby, tylko po to, żeby pojechać pociągiem i zaraz wrócić? Nie ma opcji”. Mati miał na to swoją grecką odpowiedź: „Konsti, jesteśmy tutaj być może pierwszy i ostatni raz. Tylko raz w życiu pojedziesz tą kolejką, taka okazja może się już nie przytrafić”. Po namyśle stwierdziłam, że ma rację. Żyje się raz, a mamy przed sobą jeszcze tyle do zobaczenia. Postanowiłam, że pojedziemy na tą przejażdżkę. I wiecie co? Było warto.
Pociąg tak dobrze współpracuje z przyrodą, że wydaje się jakby był tam od zawsze. Droga została skonstruowana w taki sposób, aby nie zniszczyć środowiska naturalnego. I mogę Wam powiedzieć, że to się udało. Przez chwilę człowiek zastanawia się, czy być może natura nie stworzyła sama tej trasy.
Kolejka prowadzi przez Park Narodowy Chelmos – Vouraikos. Pomimo, że byłam tam zimą, zachwyciłam się podróżą. Nie potrafię sobie wyobrazić jak pięknie musi być tam wiosną. Droga prowadzi z nadmorskiej miejscowości Diakopto i można powiedzieć, że jest odbiciem rzeki Vouraikos. Według mitologii płynie przez wąwóz, który otworzył Herakles, chcąc być bliżej ukochanej o imieniu Voura.
Odontos to godzinna wycieczka, która zabierze Was w miejsce pełne przyrody, uśmiechniętych Greków, niewielkich wiosek. Trasa ma długość 22,350 kilometrów i trwa godzinę. Prowadzi przez mosty i kamienne tunele. Początek ma w miejscowości Diakopto, po drodze mija się monastyr Mega Spilaion. Kolejka, zatrzymuje się na jednej stacji Zachlorou, a swój ostatni przystanek ma w miejscowości Kalavrita położonej 750 metrów nad poziomem morza. Maksymalna prędkość jaką uzyskuje pociąg to 40 kilometrów na godzinę. Jest czynna przez cały rok, bez względu na pogodę. Rozstaw torów wynosi 0.75 metra, co czyni ją najwęższą kolejką na świecie!
https://youtu.be/BWBrn0QIFA4
Pomysł budowy, a także jego realizację zawdzięczamy premierowi Grecji Charilaosowi Trikoupisowi, który zainicjował ją w 1889 roku. 10 marca 1896 roku rozpoczęła się budowa drogi, która prowadzi przez sześć tuneli, o łącznej długości 200 metrów, oraz przez 49 mostów. Do czasów dzisiejszych, po torach przejechało sześć różnych pociągów, które sprowadzane są głównie z Francji.
https://www.youtube.com/watch?v=2hp0iS7QMOQ
Cena biletu to 9,50 euro w jedną stronę, 19 euro w dwie strony. Mam nadzieję, że filmiki zachęciły Was do przejazdu. Poniżej podaję też rozkład jazdy z dnia 12.02.2019 roku.